Tävla i karate

Tävlingsreglerna i korthet

Kumite - poäng
I kumitetävlingar för vuxna kan de tävlande tilldelas 3 olika poänger beroende på teknik samt attackyta. Poängen är enligt följande; IPPON - 3 poäng, WAZA-ARI - 2 poäng och YUKO - 1 poäng. Poängen delas ut när en godkänd attackteknik utförs mot godkänd attackyta med bl.a. god kraft, sportslig attityd, kraft, god timing, korrekt avstånd.
3 poäng får man om man utför höga sparkar, samt nedtagande svep eller kast följd av poänggivande teknik. 2 poäng får man bl.a. vid sparkar mot kroppen och kombination av handtekniker. 1 poäng tilldelas vid slag mot kropp eller ansikte med raka och runda slag.

Kumite - Regelbrott
Förbjudna tekniker och handlingar kan resultera i tillsägelser, att motståndaren tilldelas poäng eller diskvalificering. Bl.a. är följande inte tillåtet: tekniker med överdriven kontakt, direkta attacker mot armar, ben, underlivet och leder, attacker mot ansiktet med öppen hand, farliga eller förbjudna kast, att spela skadad, upprepad mattflykt, att utsätta sig för fara, m.m.

Kumite - vem vinner?
Vinst tilldelas den som efter matchtidens slut (matchens längder varierar beroende på ålder/medaljmatch) har högst poäng, alternativt den som har uppnått 8 poängs ledning under matchens tid.

Kata
Två tävlande, bärandes rött resp. blått bälte, utför en kata vardera. Vinner matchen
gör den som får flest höjda domarflaggor med sin färg. Vinnaren går vidare till ytterligare tävlande. Saker som bedöms när man utför sin kata och därmed är viktiga att tänka på är bl.a. följande: ett realistiskt utförande, bra timing, rytm, hastighet, balans och fokusering av kraften, korrekt anding, korrekta ställningar och korrekt form.

Några av huvuddomarens gester

YUKO - 1 Poäng
Domaren sträcker ut sin arm 45° nedåt med öppen hand mot den sida (tävlande) som får poäng.

WAZA-ARI - 2 Poäng
Domaren sträcker sin arm rakt ut i axelhöjd med öppen hand mot den sida (tävlande) som får poäng.

IPPON - 3 Poäng
Domaren höjer upp sin arm 45° med öppen hand mot den sida (tävlande) som får poäng.

Några av flaggdomarens signaler

Regler och tävlingsdokument

Ladda ner dom senste versionerna av tävlingsreglerna samt övriga tävlingsdokument hos Svenska Karateförbundet.