Du är här: Om träningen / Om karate

Kort om karate

Karate är en kampmetod med ursprung i Kina. Under 1700- och 1800-talen spreds karaten till ön Okinawa söder om Japan. I början av förra seklet kom karaten till Japan och förändrades med tiden från att vara en självförsvarsmetod till att bli en modern idrott. Efter andra världskriget spreds karaten till väst, främst med hemvändande amerikanska ockupationssoldater och senare med japanska "missionärer".

Kort om karate

Vad är egentligen karate?

Man kan säga att Karate är olika slag, sparkar och blockeringar som utförs i följd.
Genom tiderna har det arbetets fram en mängd olika rörelsescheman, kontraattacker, försvar och anfall.

Hur tränar man?

Ett vanligt träningspass kan se ut så här:
1. Gymnastik- och uppvärmningsövningar
2. Teknik- och grundträning
3. Styrke- och konditionsträning
4. Stretching och avslappning

Träningen brukar hålla på ca 50-90 minuter, och längden på ett träningspass varierar beroende på ålder och bälte. Allt eftersom man tränar och blir duktigare, byggs träningen på med svårare tekniker och kombinationer.

Karate som livssätt

Det bästa med att koppla av från någonting är att koncentrera sig på nåt helt annat. Avkoppling är som alla vet en mycket viktig men ack så sällsynt del i dagens samhälle. Vi behöver avkopplingen för att orka med arbetet, familjen, släkt och vänner, kort sagt, för att må riktigt bra. Vi som tränar karate försöker att skaffa oss avkoppling genom den mentala och fysiska koncentrationen som Karate innebär.

Att men sedan blir mer disciplinerad och bättre fysikt och mentalt tränad är bara ett plus.
Vi försöker därför i vår förening skapa en atmosfär där det går att uppnå harmoni och maximal träningskoncentration.

Kan vem som helst träna karate?

Givitvis kan vem som helst träna karate, man som kvinna, stor som liten, gammal som ung, det spelar ingen roll. Det handlar bara om att våga och vilja. Genom karate lär vi oss att kontrollera vår kropp och att höja vår förmåga att klara av de påfrestningar och krav som vardagslivet utsätter oss för, fysiskt såväl som psykiskt. Karaten förbättrar även:

• Koncentrationen
  • Kroppens smidighet
  • Koordinationsförmågan
  • Konditionen
  • Muskelstyrkan

Karate som motion

I karaten används hela kroppen vid träning. Karate blir därför idealisk som motionsträning.
För att konditionen ska öka bör så många muskelgrupper som möjligt vara delaktiga i rörelserna. Karate är därför en perfekt sysselsättning för den som vill förbättra sin kondition, öka kroppens styrka och smidighet utan att slita ut den med tyngder.

Karate som tävlingssport

Karate är idag en av världens största kampsporter vilket gör tävlingskarate allt mer betydelsefull. Karate är även en olympisk gren, alltså godkänd av IOK, men har ännu inte kommit upp på det olympiska programmet.
I karate kan man tävla i två olika discipliner; kumite (fighting) samt kata (form).

Kort om vår stil, Wadoryu

I Säffle Karateklubb tränar vi en form av karate som heter Wadoryu. Wadoryu betyder ungefär "den fredliga vägens stil" men ordet Wa kan också betyda "harmoni", "japansk" eller "sammansatt/-ihopsmält". Det finns många olika former, eller "stilar" av karate och Wadoryu är en av de allra största, både nationellt och internationellt sett.

Stilen grundades av Hironori Ohtsuka (1892-1982) som redan i barnaåren lärde sig den japanska kampkonsten ju-jutsu. När han vid 30 års ålder kom i kontakt med karate var han redan mästare i Shinto Yoshinryu ju-jutsu och 1924 blev han en av de första någonsin som graderades till svart bälte av karatepionjären Gichin Funakoshi (1867-1957).

Ohtsuka förfinade karaten och blandade in tekniker och principer från ju-jutsu och 1934 lanserade han "sin" egen stil och den fick namnet Wadoryu.